SO/26 |
SPORZĄDZENIE AKTU PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA W WYBORACH |
Podstawa prawna |
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011 r. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (Dz. U. z 2011 r. Nr 157, poz. 936 z późn. zm.). |
Miejsce
i sposób załatwienia sprawy |
Referat Spraw Obywatelskich i Administracji, Ewidencja Ludności/Dowody Osobiste, Ratusz – Rynek 21, parter, pok.nr 2 – Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego lub wójtów, burmistrzów i prezydentów miast |
Wymagane dokumenty |
- Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, lub do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (dostępny na stronie internetowej urzędu, bądź na stanowisku pracy);
- pisemna zgoda osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa (druk dostępny na stronie internetowej urzędu, bądź na stanowisku pracy);
- kopia aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności wyborcy (nie dotyczy wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 75 lat);
- kopia zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa (załącza się wyłącznie w przypadku, gdy osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, nie jest wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie co wyborca udzielający pełnomocnictwa do głosowania);
- kopia dokumentu potwierdzającego pozostawanie wyborcy z osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, w stosunku przysposobienia/opieki/kurateli (załącza się wyłącznie w przypadku, gdy taki stosunek istnieje).
|
Opłaty |
Nie podlega opłacie skarbowej |
Termin załatwienia sprawy |
Sporządzenie aktu pełnomocnictwa następuje niezwłocznie po złożeniu wniosku. |
Tryb odwoławczy |
Nie przysługuje tryb odwoławczy |
Osoba właściwa do załatwienia sprawy |
Dawid Dziedzicki – samodzielny referent
tel. (013) 469 66-88; (013) 469 66-15 wew. 22 |
Inne informacje |
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach wnosi się, począwszy od dnia wejścia w życie postanowienia Marszałka Sejmu o zarządzeniu wyborów, nie później jednak niż do 10 dnia przed dniem wyborów. Za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do Urzędu Miasta i Gminy Lesko.
Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia woli Burmistrzowi Miasta i Gminy Lesko, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostające w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
|